Φαινόμενα
Της Πόπης Διαμαντάκου
Σάτιρα του τηλεοικοδομήματος
Δύο ίδιες εκπομπές έδωσαν δύο διαφορετικά είδη λόγου, «αγιογραφικού>» και σατιρικού, για το ίδιο σύστημα της μιντιακοκαλλιτεχνικής δημοσιότητας
Μπροστά σε μια παιχνιδιάρικη επιλογή βρέθηκαν οι τηλεθεατές προχθές, καθώς το ίδιο μοντέλο τηλεόρασης πρότεινε δύο διαφορετικά είδη τηλεοπτικού αλλά και καλλιτεχνικού λόγου. Καλεσμένη του Νίκου Χατζηνικολάου η γιουροβιζιονική Άννα Βίσση αγιογραφήθηκε με το σύνηθες λατρευτικό τελετουργικό που ακολουθεί σε περιπτώσεις των σταρ της σόου μπίζνες ο παρουσιαστής (άνκορμαν - πρόεδρος - διευθύνων σύμβουλος). Απέναντί τους, η Έλλη Στάη απλώς κάλεσε τον Τζίμη Πανούση. Αποτέλεσμα, μια σπαρταριστή εκπομπή που υπονόμευε με τη σάτιρα το χατζηνικολάκειο οικοδόμημα. Το απόγειο του καναλικού ανταγωνισμού.
Με άλλα λόγια οι τηλεθεατές είχαν να επιλέξουν μεταξύ μιας μιντιακής αγιογραφίας και της καρικατούρας της, αφού φυσικά ασχολήθηκε με τη Βίσση και τη Γιουροβίζιον και ο Πανούσης. Και τους κέρδισε η απόλαυση της σάτιρας (κατά την AGB, τον Τζίμη παρακολούθησαν 500.000 τηλεθεατές και την «απόλυτη Ελληνίδα σταρ» 315.000).
Εξίσου αν όχι και περισσότερο σπαρταριστό γινόταν το τηλεοπτικό δίπολο χάρη στο ζάπινγκ, αφού για παράδειγμα μπορούσαμε τη μια στιγμή να δούμε τη Βίσση να δηλώνει πόσο χαρούμενη είναι που θα προσφέρει στην πατρίδα - με το γιουροβιζιονικό τραγουδορυζόγαλο α λα Καρβέλα - και την άλλη στιγμή τον Πανούση να υποδύεται τη Βίσση στη σκηνή του κέντρου του, μιμούμενος την παθιασμένη ερμηνεία του άλλου καρβελικού υπέρ άσματος «Παραλύυυυυωωωω».
H σάτιρα του Πανούση έδωσε «πολεμικό» κλίμα στον καναλικό ανταγωνισμό, διαμορφώνοντας ένα είδος ντέρμπι μεταξύ Στάη - Πανούση και Χατζηνικολάου - Βίσση |
Στο ένα κανάλι (Alpha) ο Χατζηνικολάου εξηγούσε ως αυθεντία επί των ζητημάτων της σοουμπίζνες γιατί δεν έχει να κερδίσει τίποτε από τη συμμετοχή στη Γιουροβίζιον η «απόλυτη Ελληνίδα σταρ». Είναι ήδη στην κορυφή, τι άλλο θα μπορούσε να της προσθέσει μια πρωτιά, απαντούσε μόνος. Ούτε όμως θα της αφαιρέσει, έσπευδε να προσθέσει, ακόμη και αν «πατώσει» γιατί ως σταρ θα είναι πάντα σταρ. Και η σταρ απέναντί του συμφωνούσε απολύτως ότι είναι η «απόλυτη σταρ» αυτοπροσώπως, οπότε τι να της κάνει μια επιτυχία ή μια αποτυχία στη Γιουροβίζιον. Εκείνη απλώς εμπνεόμενη από αγνά πατριωτικά αισθήματα θέλει να προσφέρει στην πατρίδα.
Στο άλλο κανάλι (ANT1) ο Τζίμης Πανούσης σατίριζε ακριβώς αυτά τα «αυτονόητα» του σταριλικίου, οποιουδήποτε «σταριλικίου» και όχι μόνο του ζεύγους των Καρβελοβίσσηδων. Άλλωστε η σάτιρα έχει πάντα στόχο την εξουσία σε οποιαδήποτε μορφή της, είτε πολιτική είτε της σοουμπίζνες. Αποδομητική και απρόβλεπτη ξεφλουδίζει το λαμπερό λούστρο, ξύνει την επιφάνεια για να αναδείξει τη ματαιότητα.
Την ίδια στιγμή που η Βίσση έλεγε στον Χατζηνικολάου με την αλαζονεία πολιτικάντη που απευθύνεται σε εύπιστους επαρχιώτες μιας άλλης Ελλάδας: «Μπορεί ο στίχος του τραγουδιού ("Everything") να είναι αγγλικός», αλλά εγώ «αισθάνομαι ότι τραγουδάω ελληνικά», ο Τζίμης Πανούσης απέναντι από την Έλλη Στάη ειρωνευόταν την αγγλοσαξονική μουσική μας «παιδεία», λέγοντας: «Εμείς πολύ τον αγαπάμε τον Μάικλ Τζάκσον... Είναι δικό μας παιδί».
Απολαυστικό ξεφλούδισμα του σταριλικίου
Ήταν μία εμπνευσμένη επιλογή της Έλλης Στάη να απαντήσει στον καναλικό ανταγωνισμό καλώντας τον μόνο που θα μπορούσε να αντιπαρατεθεί με τον απόλυτα αιρετικό λόγο του σε ό,τι ακόμη και η ίδια πρεσβεύει. Άλλωστε υπηρετεί ακριβώς την ίδια τηλεόραση με τον Νίκο Χατζηνικολάου, μόνο που μπορεί να ελίσσεται με ευστροφία και πλατύ χαμόγελο και να διατηρεί την εικόνα της ανέπαφη, χωρίς να δίνει την αίσθηση του «σκληρού κολάρου».
Αυτό το ταλέντο της βοήθησε ώστε να ξεδιπλώσει και ο καλεσμένος της το ανατρεπτικό αν και συγκρατημένο αυτή τη φορά χιούμορ του, από το οποίο δεν γλίτωσε ούτε ο Χατζηνικολάου - «είναι κάπως Νταλαρικός, πολύ φιλόδοξος, χωρίς χιούμορ» ή «είναι η χαρά της μαμάς του, ανέβηκε όλες τις βαθμίδες» και «αλλά όλοι του κάνουμε πόλεμο, βρε παιδί μου, και δεν τον αφήνουμε να προοδεύσει». Δεν γλίτωσε ούτε η Τατιάνα - «πω, πω! Πώς πάτησε το πόδι του ανθρώπου (Ευαγγελάτου) την ώρα του γάμου, την τρόμαξε το μάτι μου!» - δεν γλίτωσε ούτε ο Αβραμόπουλος - «επαγγελματίας τουρίστας» (αντί υπουργός Τουρισμού). Ασυγκράτητος σχολίασε την «οικογενειακή δημοκρατία» του τόπου με τους Παπανδρέου, Μητσοτάκηδες, Διονυσίου που είναι τρεις, Νταλάρα πατέρα και γιο κ.ο.κ.
ΤΑ ΝΕΑ , 22/03/2006 , Σελ.: P35
Κωδικός άρθρου: A18494P351
ID: 512270