ΘΕΣ/ΝΙΚΗ ΠΑΤΡΑ ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΒΟΛΟΣ ΑΘΗΝΑ ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Παρουσίαση βιβλίων στο βιβλιοπωλείο ΙΑΝΟΣ

(Αριστοτέλους 7, Θεσσαλονίκη)

Ο Τζίμης Πανούσης στον Ιανό στη ΘεσσαλονίκηΤην Παρασκευή 11 Νοεμβρίου στις 7 το απόγευμα στο βιβλιοπωλείο Ιανός στη Θεσσαλονίκη ο Τζίμης Πανούσης παρουσίασε τα δύο τελευταία του βιβλία Μικροαστική Καταστροφή και Πούστευε και Μη Ερεύνα.

Σύντομο χαιρετισμό απεύθυνε ο εκδότης της Opera ο οποίος αναφέρθηκε στην τιμή του βιβλίου και ότι υπάρχει η σκέψη τα βιβλία να κυκλοφορήσουν και σε έκδοση τσέπης.

Μετά την παρουσίαση ακολούθησε συζήτηση και υπογραφή βιβλίων.

Δελτίο τύπου:

Την Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2005, ώρα 7:00 το απόγευμα, στον ΙΑΝΟ (Αριστοτέλους 7), ο Τζίμης Πανούσης παρουσιάζει τα νέα του βιβλία «Μικροαστική καταστροφή» και «Πούστευε και μη ερεύνα», εκδόσεις OPERA.

Σε ανεξάρτητη συσκευασία δύο σε δύο, η «Μικροαστική Καταστροφή», με ποιήματα και ψηφιακές ζωγραφιές για μεγάλα παιδιά και το «Πούστευε και μη ερεύνα», με φανταστικά graffiti και αντιβιοτικά πεζογραφήματα για βία αγίων και αγωνίες αμαρτωλών. Ο θεοκαμένος καλλιτέχνης φιλοδοξεί να σταθεί δίπλα στον Κώδικα Ντα Βίντσι περιγράφοντας τα δικά του βίτσια με ημιαυτόματη γραφή, επανατοποθετώντας το Φόβο των Ιουδαίων δίπλα στον Δήμο, στον ουρανό του κανακΑΡΗ του. Λίγο πριν ξεκινήσει το Fame Story για επίδοξους συγγραφείς από τους άπληστους ιδιώτες των μέσων μαζικής εξημέρωσης, εδώ στην όμορφη Ζιμπάμπουε των Βαλκανίων, ο Τζίμης Πανούσης επιθυμεί να αποκαλύψει ότι περίφημο ΚΥΣΕΑ (όλων των κυβερνήσεων της μεταπολίτευσης) σημαίνει απλά: Κυβέρνηση Σεσημασμένων Αμερικανοτσολιάδων.

Εκτενή αποσπάσματα από την παρουσίαση:

Κατά αρχήν σας ευχαριστώ που ήρθατε και θα ήθελα να ξεκινήσω και να πω ότι συνηθίζεται σε αυτές τις παρουσιάσεις, κυρίως βιβλίων, να υπάρχουνε στο "πάνελ" διάφορα άτομα να αλληλογλείφονται. Αυτό είναι σιχαμερό -συμβαίνει και στη τηλεόραση. [...] Είναι αυτό το αλληλολιβάνισμα το οποίο έχει περάσει και η μόδα του έξω. [...]

Παρ' όλα αυτά θέλουμε να πούμε ότι είμαστε χαρούμενοι που χτίζεται η νεοφιλελεύθερη Ζιμπάμπουε των Βαλκανίων. Τα βιβλία μου πάνω κάτω αυτό πραγματεύονται. Είναι απαισιόδοξα στη βάση τους.Να ξεκινήσω να σας πω λίγο για τα εξώφυλλα που τα έχω φτιάξει μόνος μου. Φτιάχνω και τα εξώφυλλα. Τα κάνω όλα. Θα ήθελα να είμαι και ο αναγνώστης. Να μη τα δώσω. Και το one-man-panel που κάνω εδώ πέρα ο λόγος ο πρώτος ήταν για το αλληλολιβάνισμα και ο άλλος λόγος είναι ότι είμαι εγωιστής σαν καλλιτέχνης.

Πρώτα φτιάχνω το εξώφυλλο, θέλωνα σας πω, όπως στους δίσκους και στις παραστάσεις μου πρώτα θα φτιάξω τον τίτλο. Με ενδιαφέρει περισσότερο το περιτύλιγμα και μετά το περιεχόμενο.

Ξεκίνησα να φτιάχνω το εξώφυλλο του Πούστευε και Μη Ερεύνα. Ο τίτλος του Πούστευε είναι, νομίζω, το κυρίαρχο σύνθημα στη χώρα μας σήμερα και είναι αυτό που έχει αντικαταστήσει το Πατρίς-Θρησκεία-Οικογένεια, το τρίπτυχο της επταετίας το οποίο ήταν και είναι κυρίαρχο. Απλώς για να μην καρφώνονται ήτανε πρόταση του Χουντόδουλου, του Αρχιεπίσκοπου, του Μασκαριότατου να αλλάξει και να γίνει Πούστευε και Μη Ερεύνα. [...]

Τα βιβλία αυτά θα ήθελα -δεν ξέρω αν το έχω πετύχει- να είναι ένας ύμνος στην πατροπαράδοτη ελληνική δουλοπρέπεια η οποία είναι στο DNA μας μέσα, να το παραδεχτούμε κάποια στιγμή να κάνουμε την αυτοκριτική μας και να πούμε ότι έχουμε συνηθίσει και μας βολεύει η δουλοπρέπεια. Άλλοι δεν θα αντεχόντουσαν να ζούμε σε αυτή την κληρονομική δημοκρατία του κώλου και να μας απασχολούν άτομα σαν τον Ψωμιαδή που ήταν σήμερα να έρθει εδώ να τραγουδήσει αλλά δεν μπόρεσε. Έλεος! Ένα αποτυχημένο σκυλοτραγουδιστή τον ψηφίζετε εδώ για να είναι νομαρχιακός εκπρόσωπος. Ίσως να είναι και κάποιο βίτσιο αυτό που να μην το καταλαβαίνω εγώ. Αλλά ασχολούμαστε τώρα με Γιακουμάτο; Θέλω να σας ότι ξεκίνησα εγώ κάνοντας σάτιρα τραγουδώντας και σατίριζα στην πρώτη μου παράσταση πριν από 25-30 χρόνια τον Γιακουμάτο. Είναι ο ίδιος πάλι τώρα. Δηλαδή, αισθάνομαι ότι κάνω και μια τρύπα στο νερό, όπως κι όλοι μας. [...]

Την μικροαστική καταστροφή την ολοκληρώνει τώρα ο Μπουχέσας ο Πρωθυπουργός μας -να τον χαιρόμαστε που τον έχουμε- που είναι το ανιψάκι του Εθνάρχη, του Γέρου της Εργολαβίας, ο οποίος ξεκίνησε αυτό το χάλι που βλέπετε σε αυτή την υπέροχη πόλη, η οποία είναι σε ένα τρομερό μαγικό μέρος, όπως και οι περισσότερες πόλεις στην Ελλάδα μπρος στην θάλασσα και είναι ένα χάλι μικροαστικής εργολαβικής συλλήψεως με τις πολυκατοικίες αυτές τις απίστευτες και του βόθρους να χύνονται μες στη θάλασσα. Και ζούμε μέσα σ' αυτό το χάλι. [...]

Για το εξώφυλλο του Μικροαστική Καταστροφή έχω πάρει το Ολυμπιακό στάδιο και έχω βάλει τα παιδιά από το Βιετνάμ συμβολικά να τρέχουνε. Το άλλο εξώφυλλο του Πούστευε είναι ένα εξώφυλλο-κουίζ. Έχω κάποιες εικονιζόμενες ντουμπλ-φας γκόμενες και το κουίζ είναι «Ποιος κοπέλα είναι πρώην άντρας;» Και επειδή δεν έχω βάλει δώρα στο κουίζ να απαντήσει κάποιος να σας δώσω την απάντηση είναι «Όλοι» (ή «Όλες» μάλλον). Θέλω να δικαιολογήσω κατά βάθος το Πούστευε και Μη Ερεύνα γιατί αισθάνομαι αλληλέγγυος προς τους ιερωμένους. Τους αισθάνομαι συναδέλφους τους παπάδες. [...]

Αποσπάσματα από τη συζήτηση που ακολούθησε:

- Το χιούμορ είναι επαναστατική πράξη;
Πιστεύω ότι είναι αλλά δε φτάνει από μόνο του. Χρειάζεται και κάτι άλλο.

[...] Είχαμε και μια έντονη συζήτηση με τον γιο μου προχθές, που είναι δεκαπέντε χρονών, και το δίλημμα ήταν Ζαρκοζί ή Ζαρκάουι. Εγώ είμαι δαγκωτό Ζαρκάουι. Ο γιός μου το συζητάει και είχαμε μια αντιπαράθεση άγρια για τους καμικάζι και γενικά. Υπάρχει μια παραπληροφόρηση από όλα τα μέσα, και στο διαδίκτυο, όπου παρουσιάζονται ως τέρατα, ως θρησκευτικά αποβράσματα και ανώμαλοι και σχιζοφρενείς αυτοί που κάνουν αυτοί την πράξη. Δηλαδή σιγά σιγά θα μας πείσουν ότι και ο μπουρλοτιέρης Κανάρης ήταν ανώμαλος και θρησκόληπτος. Ένας τρομοκράτης ήτανε όπως ο Ζαρκάουι και τα παιδιά τα δικά μας τα άλλα. Είμαστε αναφανδόν υπέρ τον καμικάζι. [...]

- Υπάρχει κάποιος πολιτικός που εκτιμάς και θα ήθελες να τον δεις πρωθυπουργό;
Ως ΟΥΦΟ είναι η Αλέκα η Παπαρήγα, Είναι σαν την Τσιτσιολίνα τη δικιά μας. Άκουσα και την ομιλία της που έκανε τώρα στη Βουλή πριν καμιά εβδομάδα που λέγανε για την εξωτερική πολιτική και είπε η Παπαρήγα ότι οι Αμερικάνοι, ο ιμπεριαλισμός και τα λοιπά και τα λοιπά και η Σερβία, οι βομβαρδισμοί και πηδάει το Ιράκ -δεν αναφέρει καθόλου το Ιράκ- και πάει στο Αφγανιστάν απευθείας και λέμε «γιατί;». Γιατί στο Ιράκ οι Αμερικάνοι με το που πήγανε αναγνωρίσανε το ΚΚΙ. Και έτσι δεν μιλάνε για το Ιράκ. Το αφήνουνε. Στο Ριζοσπάστη δεν υπάρχει πουθενά. Μιλάμε για ΟΥΦΟ κανονικό! [...]

- Υπάρχει καμία σχέση στην παρουσίαση του βιβλίου σας που συνέπεσε χρονικά με την παρουσίαση του Σημίτη;
Περίμενα αυτή την ερώτηση και η απάντηση μου είναι «ουδέν σχόλιο».

- Η δουλοπρέπεια που είπατε πιστεύετε ότι είναι αποτέλεσμα των προηγούμενων χρόνων, της Τουρκοκρατίας;
Η δουλοπρέπεια. Είναι ιστορικοί λόγοι που την γέννησαν. Αν έχεις συνηθίσει, ας πούμε, να περνάει ο Τούρκος και εσύ να κατεβαίνεις από το άλογο και να προσκυνάς και το έχεις συνηθίσει και στα παιδιά σου και στα εγγόνια σου. Όταν έχουνε περάσει τόσα χρόνια και έχουν προηγηθεί άλλα τετρακόσια πριν αυτό περνάει, κατά κάποιο τρόπο στο DNA. [...] Αλλά κάποια στιγμή θα αντιδράσουμε. Μπορεί να αντιδράσουμε σε χίλια χρόνια, σε δυο χιλιάδες χρόνια. Να μην είμαστε απαισιόδοξοι.

-Πιστεύεις ότι η 17Ν ήταν ιδεολογικό κίνημα;
Απόλυτα. Νομίζω ότι ο Κουφοντίνας, όπως έχω ακούσει, -μου στείλανε και την απολογία του στο διαδίχτυο- είναι από τα καθαρά και τίμια μυαλά που έχω δει. Πραγματικά μου αρέσει, τον σέβομαι. Ανεξάρτητα αν διαφωνείς με τις πρακτικές του καθενός.

Φωτογραφίες: