Περιοδικό Sunday ΣΟΚ, Φύλλο 4, 18/3/2006, Σελ. 12-13
Τζίμης Πανούσης:
«Χώρισαν τέλεια ο Ρέμος με τον Χατζηγιάννη»
Τι... σούρνει σε Χρύσπα, Πρωτοψάλτη & Αρβανιτάκη
Επέστρεψε πιο καυστικός από ποτέ. Η SUNDAYΣΟΚ παρακολούθησε την πιο ανατρεπτική παράσταση της σεζόν και σας μεταφέρει το κλίμα...
Βράδυ Σαββάτου στο «Luna Dark». Το νυχτερινό κέντρο που φιλοξενεί την ανατρεπτική παράσταση «VASILEROS BROMAS» («Είδα το Χάρο με τα μάτια σου») είναι ασφυκτικά γεμάτο. Ο Τζίμης Πανούσης βρίσκεται πάνω στη σκηνή και δεν έχει αλλάξει καθόλου από την τελευταία φορά που τον ξαναείδαμε επί το έργον, πέρυσι τέτοια εποχή. «Σαν να μην πέρασε μια μέρα» σχολιάζει εύστοχα κάποιος θαμώνας. Πραγματικά! Φοράει μαύρα. Η ματιά μας πέφτει στην στάμπα της μπλούζας του: Ένας κόκκινος κύκλος μέσα στον οποίο υπάρχει σε λευκό χρώμα ένας περίεργος αγκυλωτός σταυρός, που οι αγκύλες του αποτελούνται από ανδρικά μόρια. Πρόκληση; Ενδεχόμενος. Όμως Πανούσης είναι αυτός. Δεν περιμέναμε τίποτα λιγότερο. Ίσα-ίσα περιμέναμε πολλά περισσότερα. Και φυσικά ο Τζιμάκος δεν μας διέψευσε. Οι τέσσερις μουσικοί που τον συνοδεύουν επί σκηνής φορούν επίσης μπλουζάκια με την επίμαχη στάμπα. Ο κόσμος χειροκροτεί. Το πρόγραμμα ξεκινά...
Κυβέρνηση και αντιπολίτευση μπαίνουν στο στόχαστρο. Ο Τζιμάκος δεν χαρίζει κάστανα και χρησιμοποιεί σκληρή γλώσσα. Φυσικά το χιούμορ δεν λείπει ποτέ απ' τις εμπνεύσεις του. Τραγούδια, βρισίδια και αστεία βιντεάκια εναλλάσσονται γρήγορα. Το κοινό χειροκροτεί με κάθε ευκαιρία, ενώ τα γέλια αντηχούν στην αίθουσα. Ούτε όμως το μαγικό κουτί της τηλεόρασης γλιτώνει από τη σατιρική μανία του καλλιτέχνη. Ένα βίντεο που δείχνει τηλεοράσεις να φεύγουν από πόρτες και παράθυρα και καταλήγουν σπασμένες στο δρόμο, συνοδεύονται από την ατάκα «Πάει ο Χατζηνικολάου» και καταλήγει στο σύνθημα «Πετάξτε τις τηλεοράσεις. Ζήστε σαν άνθρωποι»...
Η συνέχεια βρίσκει τον Πανούση ανάμεσα στο κοινό για την αγαπημένη του δραστηριότητα. Ο ίδιος την αποκαλεί «κονσομασιόν». Η κάμερα τον ακολουθεί την ώρα που κάνει ερωτήσεις στους θαμώνες και ψάχνει γυναικείες τσάντες, σχολιάζοντας το περιεχόμενό τους. Τα σχόλιά του είναι κυρίως σεξιστικά, πλην όμως δοσμένα με χιούμορ όπως μας έχει συνηθίσει άλλωστε όλ' αυτά τα χρόνια. Πρώτο θύμα η Θεανώ: «Μπα, τι βλέπω; Καλού κακού έχουμε μέσα το... ροπαλάκι», λέει την ώρα που εντοπίζει μέσα στη τσάντα της μια ομπρέλα. «Επειδή όμως είδα και την σερβιετούλα, ας μην φλερτάρω τσάμπα...».
Χαρακτηριστικό στοιχείο σε όλα τα προγράμματα του Πανούση είναι οι σεξουαλικές διασκευές γνωστών τραγουδιών, πάντα συνδυασμένες με την πολιτική σάτιρα. Έτσι και σ' αυτή την περίπτωση το «Αγάπη από Νάιλον» γίνεται «Μπουκάλι από Νάιλον», το «Μάτια μπλε» γίνεται «Π...ς μπλε», το «Έφυγες νωρίς» μετονομάζεται σε «Έ...ς νωρίς», ενώ το «Ήρθα κι απόψε στα σκαλοπάτια σου» αλλάζει εντελώς και γίνεται «Χ...ε κι απόψε στα σκαλοπίνια μου». Ο κόσμος σκάει στα γέλια και χειροκροτεί θερμά.
Ακολουθεί μια εκκεντρική εμφάνιση του καλλιτέχνη με μπλε ελεκτρίκ γούνα και ξανθιά περούκα και στη συνέχεια τα σατιρικά βέλη στρέφονται προς τους έλληνες καλλιτέχνες. Πρώτοι στη λίστα ο Ρέμος, ο Χατζηγιάννης και οι Κατσιμιχαίοι: «Τα τελευταία καυτά νέα είναι ότι χώρισε τελικά ο Ρέμος με τον Χατζηγιάννη. Δεν στεριώνει πουθενά αυτό το παιδί... Από 'κει και πέρα αυτά που σας έλεγα πενήντα χρόνια τώρα επαληθεύτηκαν: οι αδελφοί Κατσιμίχα τελικά είναι ένας!» (σ.σ.: Για την ιστορία, ο Πανούσης είχε ασκήσει καυστική σάτιρα στον Αντώνη Ρέμο και στην περσινή του παράσταση. Συγκεκριμένα είχε αναφέρει το εξής: «Μόλις ο Πύρρος βλέπει τον αυλό του Αντώνη γίνεται πύραυλος». Έπειτα από αυτό ο τραγουδιστής είχε δηλώσει σε συνεντεύξεις του πως είναι πολύ άσχημο να σατιρίζεται μ' αυτό τον τρόπο ένας ολυμπιονίκης). Ο σατιρικός οίστρος λοιπόν συνεχίζεται και φέτος κι απ' αυτό δεν ξεφεύγει ούτε η Ελευθερία Αρβανιτάκη: «Υπάρχει ένα τραγούδι της που λέει "να πιω νερό κρυφά εκεί που θα πλυθείς". Δηλαδή εκεί που ο άλλος πλένεται και βγάζει τις ροχάλες του εκείνη πάει και πίνει. Τι να διασκεδάσεις τώρα μ' αυτό το πράγμα;» Χωρίς να λογαριάζει τις πάσης φύσεως αντιδράσεις, που ενδεχομένως θα προκύψουν από τη σάτιρά του, ο Πανούσης συνεχίζει ακόμα πιο καταιγιστικός: «Καταφεύγεις, λοιπόν, στις καινούριες τραγουδίστριες, που είναι με τα μικρά τους ονόματα, όπως οι πο...ς. Κι έχουμε και την ενσωματωμένη δημοσιογραφία στον κανιβαλικό καπιταλισμό, που τους παρουσιάζει ως καλλιτέχνες όλους αυτούς. Πάρτε για παράδειγμα τη Χρύσπα. "Χρύσπα!". Εμένα σαν αρρώστια μου ακούγεται. "Έβγαλε τη Χρύσπα!" Ανησυχείς, λες.. μήπως κολλάει; Αλλά έχει μεγάλες επιτυχίες και η Χρύσπα. (...) Πάντως το γενικό συμπέρασμα είναι ότι οι καλλιτέχνιδας γενικά οι μοντέρνες, όλες αυτές που είναι στη μόδα τώρα, τραγουδάνε σαν να τους τραβάνε τα βυζιά. Το έχετε προσέξει; (...) Όλες τραγουδάνε σαν να τους τραβάς τα βυζιά εκτός από την Πρωτοψάλτη, που είναι σαν να της τραβάς τ' αρ...α!».
Όλα τα παραπάνω είναι απλώς μερικά από τα θέματα με τα οποία καταπιάνεται ο Τζίμης Πανούσης στο «VASILEROS BROMAS». Για όλα τα υπόλοιπα, ραντεβού στο «Luna Dark».
Η.Μ.
One man-εναλλακτικό-show
Ο όρος «περφόρμερ» είναι πολύ λίγος για να περιγράψει κανείς την καλλιτεχνική υπόσταση του Τζίμη Πανούση. Θα περιοριστούμε μόνον στη λέξη «καλλιτέχνης». Τι καλλιτέχνης όμως; Από εκείνους που σπανίζουν. Αιρετικός, ανατρεπτικός και χιουμορίστας. Ένας άνθρωπος που έχει προκαλέσει. Ένας ιδεολόγος που έχει συζητηθεί. Ο Τζιμάκος, όπως τον αποκαλούν οι οπαδοί του, δεν δίνει δεκάρα τσακιστή για το αν οι απόψεις του μπορεί να ενοχλήσουν κάποιους. Λέει αυτό που έχει να πει και πληρώνει, σε κάποιες περιπτώσεις τις συνέπειες των λόγων του. Γεννήθηκε το Φεβρουάριο του 1954 στην Αθήνα. Οι γονείς του, Θεόδωρος και Φωτεινή, ήταν πρόσφυγες από τη Μ. Ασία και δεν είχαν την άνεση να του προσφέρουν πολλά υλικά αγαθά. Του έδωσαν όμως όλη τους την αγάπη. Ο Τζίμης μεγάλωσε στο Χολαργό και τα παιδικά του χρόνια κύλησαν μοναχικά, καθώς ο ίδιος δεν είχε πολλούς φίλους. Στα τέλη της δεκαετίας του '70 και σε νεαρή ηλικία, ο Τζίμης συναντά τον Σπύρο Πάζιο, τον Γιάννη Δρόλαπα, τον Βαγγέλη Βέκιο και τον Δημήτρη Δασκαλοθανάση. Οι Μουσικές Ταξιαρχίες είναι γεγονός. Η πρώτη live εμφάνιση του συγκροτήματος πραγματοποιείται το 1980 στο «Skylab», στην Πλάκα. Παράλληλα, κυκλοφορεί σε ανεξάρτητη παραγωγή και σε κασέτα το «DISCO TSOUTSOUNI». Δυο χρόνια μετά κυκλοφορεί και η πρώτη τους δισκογραφική δουλειά από την MINOS-EMI, με τίτλο τ' όνομα του γκρουπ. Από 'κει κι ύστερα ο ένας δίσκος διαδέχεται τον άλλον: «Αν η γιαγιά μου είχε ρουλεμάν», «Hard Core», «Χημεία και Τέρατα»... Ακολουθεί η ενασχόλησή του με την τηλεόραση («Κορίτσια, ο Τζίμης»), το ραδιόφωνο (εκπομπές στους TOP FM, Flash, Κανάλι 15 και Σκάι) και τον κινηματογράφο («Δράκουλας των Εξαρχείων», «Ηνίοχος», «Προστάτης Οικογένειας» και «Safe Sex»).
Όταν, προ δεκαετίας ο Τζίμης Πανούσης εμφανιζόταν στη «Σφεντόνα», λίγο πριν ξεκινήσει η παράσταση, έβγαινε έξω από το μαγαζί και πουλούσε ομπρέλες στους πελάτες. Οι περισσότεροι φυσικά δεν τις αγόραζαν, καθώς υπέθεταν πως επρόκειτο για ένα ακόμη αστείο τέχνασμα του καλλιτέχνη. Με την έναρξη του προγράμματος, ωστόσο, όλοι αναθεωρούσαν, γιατί ο Πανούσης έβγαινε στη σκηνή με ένα λάστιχο και κατάβρεχε όσους δεν είχαν προνοήσει να προμηθευτούν ομπρέλες. Οι παραπάνω είναι μόνο μία από τις τρέλες που έχει κάνει ο Τζίμης καθ' όλη τη διάρκεια της πολύχρονης πορείας του. Την περίοδο που τον κάλεσαν να υπηρετήσει τη θητεία του, εμφανίστηκε στο στρατόπεδο ντυμένος τσολιάς, καβάλα σ' ένα άλογο. Εποχή ,ωστόσο, έχει αφήσει και η αιώνια κόντρα του με το Γιώργο Νταλάρα. Μπορεί η σάτιρα που ασκεί ο Πανούσης μέσα από τις παραστάσεις του να έχει λογοκριθεί από πολύ κόσμο, όμως ο Νταλάρας είναι εκείνος με τον οποίο έχει βρεθεί πολλάκις στα δικαστήρια. Πριν από δύο περίπου χρόνια, ο Πανούσης ανησύχησε τους οπαδούς του, όταν εν μέσω διακοπών χρειάστηκε να νοσηλευτεί στο νοσοκομείο. Η περιπέτεια με την υγεία του παρ' όλ' αυτά, ήταν κάτι που -ευτυχώς- ξεπέρασε σχετικά γρήγορα. Όταν δεν δουλεύει, ο Τζιμάκος περνάει πολύ χρόνο με τη γυναίκα του, Λίλη και τον γιο τους, Άρη. Με τον τελευταίο μάλιστα είχε κάνει κι ένα ντουέτο επί σκηνής για τις ανάγκες της παράστασης «Με Λένε Πόπη».
Αξιόλογος καλλιτέχνης, τρυφερός σύζυγος και πατέρας, ευτυχισμένος άνθρωπος. Αυτός είναι ο Τζιμάκος!